Voeding
Variëren en combineren
Voeding
Variëren en combineren
Voeding
Variëren en combineren
Voeding
Variëren en combineren
Voeding
Variëren en combineren

Variëren en combineren

Variatie

Voldoende variatie is belangrijk om alle noodzakelijke voedingsstoffen op te nemen en gezond te kunnen opgroeien. De actieve voedingsdriehoek is je belangrijkste leidraad hierbij. De actieve voedingsdriehoek is je belangrijkste leidraad hierbij, en leert je dat er geen verboden voeding is. Het gaat om de variatie, en de verstandige porties.

Hoe pak je dat aan?

Het is een hele uitdaging om je kind toch gevarieerd te laten eten. Enkele tips helpen je op weg:

  • Combineer iets nieuws met iets vertrouwds, een favoriet met iets wat ze (voorlopig) niet zo lekker vinden.
  • Durf iets klaar te maken wat je kinderen nog niet kennen. Stimuleer je kind om ook de onbekende, minder geliefde dingen te proeven. Hou hierbij rekening met de leeftijd van je kind, en weet dat de smaak van jonge kinderen anders is en dat ze (nog) niet alles lusten.
  • Maak voor de moeilijke eter niet steeds een apart menu. Jij bepaalt als ouder wat, wanneer en hoe er gegeten wordt, zonder je kind te dwingen
  • Groenten kan je verwerken in soep of je kan wat rauwkost op tafel zetten.
  • Nemen je kinderen een lunch mee naar school, varieer dan in het beleg en stop ook wat rauwe groenten in de brooddoos.
  • Eten je kinderen warm op school, dan kan je het schoolmenu opvragen en je thuisaanbod hierop afstemmen.
  • Geef je een feestje? Zet naast het schaaltje chips ook een kommetje kerstomaatjes, rauwe worteltjes of komkommer. Reken maar dat er gesmuld zal worden. 

Snoep, snacks en fastfood

Kinderen die wat ouder worden, lijken soms voortdurend honger te hebben. Dat is absoluut normaal. Ze grijpen dan helaas vaak naar ongezonde extraatjes.

Je kan als ouder wel mee bewaken dat de makkelijkste keuze niet steeds een koek, chips of een ander calorierijk tussendoortje wordt.

  • Zorg voor genoeg lekkere, gezonde tussendoortjes in huis: een ruim aanbod aan fruit, een rijstwafel of koek zonder chocolade, een (ongesuikerde) yoghurt of milkshake met fruit, een handje vol rozijnen, gedroogd fruit of noten of een boterham, …
  • Ook een voedzaam tussendoortje mee naar school voorkomt dat je kind voor etenstijd alweer op zoek gaat naar een ongezonde snack.
  • Ga er creatief mee aan de slag.

Gaat je tiener na school met vrienden naar de snackbar of supermarkt voor ongezonde snacks? Ook dat hoort er op die leeftijd bij, al was het maar om het samen zijn. Toch willen jongeren ook fit zijn, er goed uitzien, sporten, … en vinden ze gezonde voeding belangrijk. Als ouder kan je hen helpen door thuis een groot gevarieerd aanbod te voorzien. Jij doet immers de boodschappen.

Maak ook regels en afspraken over tussendoortjes, bezoek van fastfood-restaurants, … en geef zelf het goede voorbeeld.

Plannen en voorbereiden

Voldoende gevarieerd eten in huis halen? Het lijkt niet zo moeilijk.  Toch kan het in een druk gezin best mogelijk zijn dat je vervalt in routine. Je koopt en kookt wat je gewend bent en na een tijdje merk je dat de variatie in je menu ver te zoeken is.

  • Probeer je menu en boodschappen vooraf te plannen met een menu-planner en een boodschappenlijst.
  • Denk ook eens aan de buurtwinkel voor groenten en fruit, als je deze niet voor een hele week wil kopen. Zo kan je de keuze meer afstemmen op waar jullie die dag zin in hebben.
  • Installeer een aantal ‘vaste’ gewoonten: bijvoorbeeld donderdag veggiedag, vrijdag visdag, … Ook die kunnen zorgen voor variatie. En kinderen nemen die gewoonten later misschien wel over.
  • Het is leuk om je kinderen te betrekken bij het voorbereiden en het boodschappen doen.
Hoofd categorie: 
Voeding categorieën: 
info_weight: 
1