Voeding
Samen eten aan tafel
Voeding
Samen eten aan tafel
Voeding
Samen eten aan tafel

Samen eten aan tafel

Samen tafelen is een gezellig, sociaal gebeuren. Ook voor kinderen zijn de momenten samen aan tafel belangrijk. Probeer de gewoonte te maken om zo veel mogelijk samen aan tafel te eten. 

Voordelen van samen eten

  • Samen tafelen zijn ideale momenten om te luisteren naar de belevenissen van de kinderen en tijd en aandacht te hebben voor mekaar. Ze leren een gesprek te voeren, hun verhaal te doen en te luisteren naar verhalen van anderen. Op die manier versterken ze hun sociale vaardigheden.
     
  • Grotere kinderen hebben vaak een drukke agenda, zijn minder thuis, … Elke maaltijd samen eten is misschien niet meer mogelijk, maar maak afspraken wanneer er samen gegeten wordt en praat met elkaar.
     
  • Door samen aan tafel te eten, leren kinderen dat de hele dag door eten niet kan.
     
  • Kinderen leren veel door te imiteren. Ze zien wat en hoe jij eet, ze zien dat je van eten geniet, dat je ook soms nieuwe dingen proeft, … Kortom, door samen te eten kunnen ze van jou heel wat eetgewoontes en tafelmanieren leren.
     
  • Kinderen, ook tieners, die samen met hun ouders aan tafel eten, eten doorgaans gezonder. Tijdens de gezamenlijke eetmomenten bepaal je als ouder immers nog steeds wat er op tafel komt. Als ze bijvoorbeeld een goed ontbijt gehad hebben, is de kans ook kleiner dat ze in de loop van de ochtend honger krijgen en naar ongezonde snacks gaan grijpen.

Samen eten gezellig? Niet bij ons

Is het tafelen bij jullie eerder een moment met veel stress in plaats van gezelligheid? Een moeilijke eter kan de pret vaak bederven door negatief aandacht te vragen, te zeuren, van tafel te lopen, … Stel als regel dat kinderen aan tafel moet blijven zitten, ook al eten ze geen hap. Probeer daarbij stap voor stap de andere tips die we je op deze website meegeven:

  • Bied een variatie aan voedingsmiddelen en gerechten aan, en wees hierbij creatief.
  • Betrek kinderen bij de voorbereidingen van de maaltijden.
  • Stimuleer om 1 hapje te proeven en moedig elke poging aan.
  • Vermijd mee te gaan in de strijd of je kind ‘om te kopen’ met beloningen, negeer vervelend gedrag en geef aandacht aan je andere kinderen die zich wel gedragen aan tafel.
  • Geef zelf het goede voorbeeld door gezond te eten en te genieten van je maaltijd.

Het vermoeden dat er meer aan de hand is met je ‘moeilijke eter’? Of heb je het gevoel dat je kind (even) niet goed in zijn of haar vel zit? Ontdek hier enkele nuttige websites.

Hoofd categorie: 
Voeding categorieën: 
info_weight: 
1