Voeding
Regels & afspraken
Voeding
Regels & afspraken
Voeding
Regels & afspraken

Regels & afspraken

Grenzen stellen

Kinderen hebben grenzen nodig om goed te functioneren, maar ook over goed en gezond eten.  Als je er van jongs af aan mee begint, worden regels al gauw goede gewoontes.

Bestaan er 'goede' regels en afspraken?

Regels en afspraken kunnen nogal eens verschillen van gezin tot gezin. Bij jou moeten kinderen aan tafel blijven zitten tot iedereen gedaan heeft met eten. Bij de buren mogen kinderen gaan spelen zodra ze genoeg gegeten hebben, …

Grootouders durven er ook al eens andere regels op nahouden, zeker wat snoepen betreft. Vind je dat het de spuigaten uitloopt, dan is overleg nodig. Maar wees gerust dat kinderen heel snel begrijpen dat regels thuis en elders kunnen verschillen.

Regels maak je aangepast aan je eigen gezin en situatie. Voorbeelden van regels over eten zijn:

  • We eten aan tafel, zonder afleiding van tv, gsm’s,….
  • We lopen niet heel de dag door wat te knabbelen, maar houden ons aan vaste eetmomenten.
  • Aan tafel wordt er steeds water gedronken. Frisdrank drinken we maar af en toe.
  • We proeven altijd minstens 1 hapje van alles.
  • Een broodje uit de schoolkantine kan 1 maal per week. 
  • ...

Als je wat doorheen deze site surft op zoek naar tips om je kinderen gezond op te voeden, lees je vast dingen die jij voor jouw gezin belangrijk vindt en waar je regels en afspraken wil over maken.

Hoe maak je regels en afspraken?

  • Stel duidelijke, simpele regels die kinderen gemakkelijk kunnen nakomen. Bijvoorbeeld: “Je proeft minstens 1 hapje van alles wat op je bord ligt.”
     
  • Formuleer regels positief. Liever: “Aan tafel drinken we water”, dan “We drinken geen frisdrank”.
     
  • Leg je kind uit waarom je een bepaalde regel stelt. Bijvoorbeeld: “Ik wil dat je proeft van alles omdat ik er in geloof dat je zo nieuwe smaken ook lekker leert vinden.” Je kan hen bijvoorbeeld ook meegeven dat je als volwassene soms in situaties komt dat je alles moet eten, en dat het dan leuk is om geleerd te hebben alles te proeven.
     
  • Ga na of je kind de regels begrijpt.
     
  • Pas je bij het stellen van regels en afspraken aan aan de leeftijd van je kind. Bij jonge kinderen bepaal jij de regels. Ze staan niet ter discussie. Geef tieners meer inspraak. De kans dat ze zich aan de afspraken houden is dan groter. 
     
  • Beter enkele goede regels die gevolgd worden, dan te veel regels die voortdurend genegeerd worden. Let op met te veel en te strenge ‘snoepregels’. Snoep wordt daardoor interessanter dan het is.
     
  • Hou de regels realistisch aangepast aan de leeftijd van je kind. Verwacht niet dat je kind van twee kan eten met mes en vork.
     
  • Moedig je kinderen aan met complimentjes als ze zich aan de regels houden, maar vermijd het gebruik van beloningen en straffen.
     
  • Volg de regels consequent. Verwacht je van je kind dat het vraagt wanneer het nog een hapje mag nemen op een feestje, spreek hem/haar er dan ook telkens op aan als hij/zij het niet doet. Ook wanneer je zelf gezellig in gesprek bent met je vriendin.
     
  • Leef de regels zelf ook na. Komt er wat op tafel dat je niet graag eet, dan moet je natuurlijk ook proeven.
     
  • Lapt je kind de regels voortdurend aan zijn laars, spreek hem/haar hier dan op aan. Herhaal de regels en pas ze aan indien gewenst.
Hoofd categorie: 
Voeding categorieën: 
info_weight: 
1