Voeding
Proeven
Voeding
Proeven
Voeding
Proeven
Voeding
Proeven
Voeding
Proeven

Proeven

Geen paniek

Rond de leeftijd van 2 jaar worden heel wat kinderen moeilijker aan tafel. Ze krijgen een eigen willetje. Bovendien hebben sommige kinderen een zekere mate van  ‘voedsel-neofobie’ of een vrij banale angst om ongekende voedingsmiddelen te eten.

Kinderen hebben van nature de voorkeur voor zoet. Als ze 4 maanden zijn, komt daar ook zout bij. Met zure en bittere smaken hebben ze het doorgaans moeilijker. Kinderen moeten LEREN proeven. Als dit niet gebeurt, zal hun eetpatroon vaak veel te eenzijdig zijn. En dan is de kans groot dat ze vooral zoete en zoute en dus suiker- en vetrijke voeding eten. Hoe vroeger kinderen experimenteren met gezonde voeding, hoe gevarieerder hun voeding wordt.

Beide gedragingen zijn normaal in deze fase van de ontwikkeling en niets om je ernstig zorgen over te maken. Toch neem je beter geen te lakse houding aan. Het heeft geen zin om je kind te dwingen tot eten, maar het is belangrijk om je kind gevarieerd te (leren) eten door het steeds te stimuleren iets nieuws te proeven. 

Hoe?

  • Spreek af met je kind dat hij van alles wat op tafel komt minstens 1 hapje proeft. Begin met een erg kleine portie op het bord te leggen. Door niet teveel in één keer te verwachten, is de kans groter dat er wordt geproefd. Hapje per hapje neemt het zelfvertrouwen toe.
  • Geef niet te snel op. Pas na gemiddeld 10 à 15 keer proeven, leren kinderen een nieuwe smaak kennen en waarderen. Blijf bijvoorbeeld groenten op regelmatige basis aanbieden.
  • Varieer in de vorm waarin je voeding serveert: rauw, gekookt, in de soep of in een fruitsla, gecombineerd met iets wat ze wel graag lusten, met een sausje, …
  • Moedig je kind aan om te proeven en zeg dat je zeker weet dat hij/zij het kan! Wanneer je kind proeft, toon je met een compliment aan dat je hun inspanningen waardeert. Proeven van broccoli kan voor jou vanzelfsprekend zijn, voor kinderen is het soms een grote stap. 
  • Echt moeilijke eters kan je eventueel extra motiveren met een stickerkaart. Snoep of dessert als beloning vooropstellen is geen goed idee. Het versterkt alleen het idee dat snoepjes lekkerder zijn dan groenten.
  • Geef niets anders in de plaats wanneer je kind niet meer dan een hapje proeft. Hij zal zich niet uithongeren. De volgende maaltijd heeft hij vast meer honger.
  • Proeven doe je met al je zintuigen. Je kind wil misschien eerst voelen en ruiken. Laat je kind eten aanraken, ontdekken, met de vingers eten, …
  • Negeer al te veel show, zure gezichten, gepruts of welk gedrag dan ook waar je je aan kan gaan ergeren.
  • Wil je kind, na het proeven, toch niet verder eten? Zeg dan dat jij (of broer of zus) het wel erg lekker vindt, en vraag of je zijn/haar portie ook mag.
  • Betrek je kind bij het koken. Misschien wil het tijdens de voorbereidingen van de maaltijd alvast een stukje paprika of champignon proberen.
  • Maak van het proeven op zich een spel.
Hoofd categorie: 
Voeding categorieën: 
info_weight: 
0