Voeding
De actieve voedingsdriehoek
Voeding
De actieve voedingsdriehoek
Voeding
De actieve voedingsdriehoek

De actieve voedingsdriehoek

Actieve Voedingsdriehoek

Over gezonde voeding heeft iedereen wel wat te vertellen. Soms weet je daardoor misschien niet meer wat goed is voor je kind.

De juiste verhoudingen

De actieve voedingsdriehoek toont wat je elke dag zou moeten eten en hoeveel we moeten bewegen om gezond te zijn en te blijven. Hoe groter de groep is voorgesteld, hoe groter de dagelijkse hoeveelheid die we ervan nodig hebben.

De actieve voedingsdriehoek leert je dat er geen verboden levensmiddelen zijn: het gaat om de variatie, en de verstandige porties.

Ook voor kinderen doe je er goed aan de aanbevelingen volgens de actieve voedingsdriehoek te volgen.

Verschillende websites geven je uitgebreid info over de actieve voedingsdriehoek, aangepast aan de leeftijd van je kind. 

Te veel en te weinig

Het is zeker niet de bedoeling dat je onzeker wordt wanneer je kind meer of minder eet dan de aanbevolen hoeveelheden. Elk kind is anders en heeft andere behoeften. Een kind heeft ook niet elke dag even veel honger. Naargelang de ontwikkelingsfase waarin ze zitten of de mate waarin ze actief zijn, hebben ze meer of minder honger. Je kan kinderen het best vertrouwen en afgaan op hun natuurlijke ‘verzadingssysteem’.  

Het juiste gewicht

Als je wil dat je kinderen een gezond gewicht hebben, zorg dan dat ze evenwichtig eten en voldoende bewegen. Geef ook zelf het goede voorbeeld en eet en beweeg zo veel mogelijk samen.

Ga er echter ook niet vanuit dat het een familietrekje is om wat zwaarder te zijn. Het is een misverstand dat zwaarlijvigheid erfelijk is. In de meeste gevallen zijn het niet de slechte genen, maar vooral de minder goede eet- en beweeggewoontes die kinderen van hun ouders erven.

Ook het geloof dat kinderen er vanzelf wel uitgroeien als ze wat ouder worden, klopt niet. Wanneer het gewicht constant blijft, en het kind groeit, zal het overgewicht inderdaad dalen. Maar dit vraagt meestal een aanpassing van de levensstijl.  Respecteer de actieve voedingsdriehoek en geef zeker ook aandacht aan voldoende beweging.

Heb je twijfels over het gewicht van je kinderen? Zet ze niet zomaar op dieet. Vraag eerst advies aan je arts of een diëtiste.

Enkele Richtlijnen

Hoeveel stukken fruit eten kinderen best?

Hoeveel glazen water wordt voor kinderen aangeraden?

Hoeveel groenten eten kinderen best? En wat zijn de voordelen hiervan?

Hoofd categorie: 
Voeding categorieën: 
info_weight: 
0