Gezond opvoeden
Over de site

Over de site

Een gezond gezin: dat wil iedere ouder wel!

De basis voor een gezonde leefstijl ligt in de kindertijd. Kinderen die opgroeien in een gezin waar voldoende aandacht is voor gezonde voeding, voldoende bewegen en het inperken van zittende activiteiten (tv, computeren, gamen) leren van jongs af aan om zelf gezonde keuzes te maken. Met open gesprekken en duidelijke grenzen over roken, drugs en alcohol kan je bovendien je kind helpen aan deze verleidingen te weerstaan. 

Een gezonde geest in een gezond lichaam?

Je goed in je vel voelen maakt deel uit van je gezondheid! Naast informatie over hoe een gezonde leefstijl wonderen kan doen voor het lichaam, krijg je op deze website ook een heleboel tips en advies om je kind te helpen zich goed in zijn of haar vel te voelen. Beschikt je kind over een stevige portie zelfvertrouwen en sociale vaardigheden? Kan het goed omgaan met emoties en tegenslagen? Dan zal je kind op lange termijn gemakkelijk gezonde keuzes maken over voeding, beweging, roken, alcohol en cannabis. Ontdek op gezondopvoeden.be hoe je jouw kinderen kan ondersteunen om zich goed in hun vel te voelen en hoe dit kan bijdragen aan de gezondheid. Meer informatie over hoe mentaal welbevinden belangrijk kan zijn bij andere aspecten van de opvoeding, lees je op de website van Groei Mee

Ouders hebben doorgaans meer invloed op de gezonde leefstijl van hun kroost dan ze zelf denken.  

Kinderen komen in contact met vrienden en vriendinnen, gaan op bezoek bij oma en opa, praten met klasgenootjes en kinderen op het speelplein of komen wel eens bij de buurvrouw over de vloer. Al deze mensen en contacten kunnen een invloed hebben op de gezonde leefstijl van je kinderen. Maar of het nu gaat over omgaan met groepsdruk rond roken, kiezen voor een (on)gezonde snack of een boost van hun zelfvertrouwen, de invloed van ouders blijft op elke leeftijd een rol spelen! Hier alvast een voorsmaakje van wat je zoal kan vinden op Gezond Opvoeden:

Kleuter (2-5 jaar)

Je wil dat je kleuter (2-5 jaar) gezond blijft eten, maar hij begint intussen al “zijn eigen willetje” te krijgen en zijn eigen Ik te ontdekken. En geen moment is beter om dat uit te proberen dan aan tafel. Hoe ga je hier als ouder mee om? Tv, computer, games en tablet doen al vroeg hun intrede in de leefwereld van kinderen. Verbieden of beperken? Je weet het als ouder ook soms niet meer.  

Kind (6-11 jaar)

Je kind (6-11 jaar) gaat naar de lagere school, gaat al eens vaker bij familie of vriendjes spelen en heeft misschien activiteiten na school. Steeds vaker komt hij met verleidingen in aanraking: snoep en frisdrank, televisie en gamen, en misschien al eens proeven van de eerste sigaret of een biertje. Naast ouders beginnen leeftijdsgenoten een belangrijke rol te spelen in het leven van kinderen. Maar betekent dit dat jouw rol is uitgespeeld? 

Tiener (12-18 jaar)

Met de overgang naar het secundair onderwijs (12-18 jaar) maken veel ouders zich zorgen: “Zal mijn zoon of dochter straks gaan roken, te veel alcohol drinken of drugs gaan gebruiken?” Leven op fastfood en dagenlang achter computer of tv. Je tiener zet zich af tegen gangbare normen, tegen jou en de wereld en ontwikkelt verder zijn eigen identiteit. Vraag je je ook soms af of je nog een rol kan spelen in de gezonde opvoeding van je tiener?  

Help je kinderen om zelf gezonde keuzes te maken

Gezond Opvoeden geeft concrete tips, voorbeelden, opdrachtjes, spelletjes, video’s, … waarmee we je laten zien hoe je als ouder je kinderen kan ondersteunen om zelf gezonde keuzes te maken! Zo kan je …

Door te praten, regels en afspraken te maken, zelf het voorbeeld te geven en de omgeving in te richten kan je bovendien werken aan de veerkracht van kinderen. Veerkracht zorgt ervoor dat ze beter kunnen omgaan met tegenslagen en dagelijkse stressoren. Kinderen met meer zelfvertrouwen, die op een gezonde manier problemen kunnen oplossen en beschikken over vaardigheden om met anderen om te gaan, voelen zich beter in hun vel. Een stevige veerkracht draagt niet alleen bij aan het mentaal welbevinden, het vergroot ook de kans dat je kinderen kiezen voor een gezonde(re) levensstijl. Denk bijvoorbeeld aan stevig in je schoenen staan en weerstand bieden aan groepsdruk om te roken. Of op een gezonde manier omgaan met je emoties en niet meteen te grijpen naar die snoepreep.  

Hoofd categorie: 
info_weight: 
1
Gezond opvoeden categorieën: