Beweging, zitgedrag en schermtijd
Waarom? Daarom!
Beweging, zitgedrag en schermtijd
Waarom? Daarom!

Waarom? Daarom!

Een uitdagende omgeving en beperkt gebruik van computer, televisie, games en smartphones zijn de beste uitnodiging om je kind te stimuleren tot een gezonde en actieve leefstijl. Sommige kinderen, zeker als ze wat ouder worden, zullen op een bepaald moment wel eens kritisch in vraag stellen waarom je dit als ouder allemaal zo belangrijk vindt.    

Kort en bondig

Je kan kinderen uitleggen waarom je wil dat ze voldoende bewegen, maar je zal hen niet overtuigen met het feit dat ze later minder risico lopen op hart-en vaatziektes of diabetes. Dit is voor kinderen en jongeren een ver-van-mijn-bed-show. Dat ze plezier kunnen beleven met anderen, nieuwe vrienden kunnen maken, zich fitter zullen voelen en er ook zo zullen uitzien, zich beter kunnen concentreren op school, … Daar kunnen ze zich al wat meer bij voorstellen. 

Wil je kind meer schermtijd (tv kijken, computeren, gamen, smartphone,...) dan wat jullie afgesproken hebben of dan de gezondheidsaanbevelingen, leg ook dan kort uit waarom je wil dat ze deze activiteiten beperken. Geef aan dat je wel kan begrijpen dat deze activiteiten leuk voor hen zijn. Er zijn echter voldoende redenen om schermtijd te beperken of regelmatig te onderbreken: meer tijd om dingen met vrienden te doen, beter in vorm, betere prestaties op school, zich beter is z'n vel voelen, beter slapen (een half uur voor het slapengaan geen schermtijd meer), minder kans op overgewicht, ... Naast gezondheidsredenen zijn er misschien nog andere factoren (bv. veilig internet), waar je je als ouder soms zorgen over maakt. Ook deze kunnen aan bod komen in een gesprek.

Probeer het in elk geval kort te houden, want lange preken zijn niet aan kinderen en jongeren besteed. Praat op een moment dat ze bereid zijn te luisteren en niet tijdens hun favoriete serie. Ze horen toch niet meer wat je zegt.

Doe wat je zegt, zeg wat je doet?

Ben je zelf dagelijks voldoende actief, dan zullen zeker jonge kinderen dat vlotjes van je overnemen. Beweeg dus zelf regelmatig. 
Voor schermtijd en te veel zitten geldt hetzelfde principe, beperk en onderbreek zelf op tijd je zittende bezigheden. 

Worden je kinderen wat ouder, dan blijf je nog steeds hun voorbeeld, al zullen ze je kritischer volgen en vragen stellen bij alles wat je doet. Vertel hen waarom je dagelijks beweegt en lang stilzitten beperkt. 

Communiceer over regels en afspraken

‘Eerst buiten spelen en dan huiswerk maken’, ‘Maximum 1 uur tv per dag’ of ‘Als je niet naar de voetbal training wil, bespreek je dat eerst met ma of pa’.

Stuk voor stuk goede afspraken, op voorwaarde dat ze duidelijk gemotiveerd worden naar kinderen. Besteed voldoende aandacht aan hoe je ze naar je kinderen overbrengt.

Jonge kinderen hebben vooral nodig dat regels duidelijk en eenvoudig zijn en dat ze regelmatig herhaald worden. Worden je kinderen wat ouder, dan worden ze graag betrokken in het overleggen en opstellen van de regels. Het is een goed idee om ook naar hun mening te luisteren en via wat onderhandelen tot gezamenlijke afspraken te komen.

Positieve taal

Belangrijker dan veel uit te leggen waarom je wil dat je kind gaat bewegen en niet te veel en te lang voor het scherm zit, is wellicht nog dat je je kind gaat aanmoedigen en voor hem/haar supportert wanneer hij in actie komt. Of je kind nu een belangrijke wedstrijd speelt of jullie samen naar school fietsen, of wanneer hij gewoon de tv uitzet zoals afgesproken, moedig je kind verbaal aan in wat het doet en hou dit vooral positief. 

Hoe was het?

Je kind proberen te overtuigen met goede argumenten waarom bewegen zoveel voordelen heeft, mag geen éénrichtingscommunicatie worden. Luister ook naar de verhalen en ervaringen van je kind zelf. Kinderen die een fijne middag beleefd hebben buiten, willen meestal graag vertellen over hun avonturen. Anderzijds vindt je kind bewegen misschien niet (meer) leuk omdat het er bepaalde ideeën over heeft of een minder fijne ervaring heeft opgedaan. Ook daarnaar luisteren kan je kind helpen het te relativeren. 

Sport categorieën: 
info_weight: 
0