Beweging, zitgedrag en schermtijd
Voldoende bewegen is meer dan sporten
Beweging, zitgedrag en schermtijd
Voldoende bewegen is meer dan sporten
Beweging, zitgedrag en schermtijd
Voldoende bewegen is meer dan sporten

Voldoende bewegen is meer dan sporten

Beweegnormen

Bekijk hier de aanbevelingen voor beweging voor kinderen en jongeren.
Meer informatie over het belang van voldoende lichaamsbeweging lees je op de website van Dat Voelt Beter.

Waarom bewegen? 

  • Bewegen is de basis van de actieve voedingsdriehoek, en dus in combinatie met gezonde voeding dé manier om gezond te zijn en te blijven.  
     
  • Multimove voor kinderen biedt Vlaamse kinderen tussen 3 en 8 jaar een gevarieerd bewegingsprogramma aan, waarin de focus op de algemene ontwikkeling van vaardigheden ligt. Op de ouderpagina van hun website lees je beknopt de voordelen van bewegen en via een link naar de nieuwsbrief krijg je tal van tips over bewegen met kinderen.

Beweeggewoontes

De beweegnorm voor kinderen en jongeren van 1 uur per dag, lijkt op het eerste gezicht misschien niet zo moeilijk te bereiken als je alle kansen in het dagelijkse leven (spel, actieve verplaatsingen en georganiseerde bewegingsactiviteiten) aangrijpt. Je hoort ouders vaak eerder ‘klagen’ dat kinderen te druk zijn op of ‘nooit eens kunnen stil zitten’. Toch wijst onderzoek uit dat heel wat kinderen en jongeren vandaag onvoldoende bewegen

De HBSC-studie (“Health Behaviour in School-Aged Children”) uit 2006 en 2010 bij Europese schoolgaande kinderen geeft aan dat bij Belgische 12- tot 18-jarigen respectievelijk 13.3% (2006) en 13.1% (2010) minstens 60 minuten per dag beweegt. Alhoewel de bewegingsgraad bij 12-tot 18-jarigen redelijk stabiel lijkt, treden grote verschillen op als je naar specifieke subgroepen kijkt. Bijvoorbeeld bij 12- tot 14-jarige meisjes neemt het % dat minstens 60 minuten per dag beweegt af van 15% naar 13.1% (2006 t.o.v. 2010).

info_weight: 
3