Beweging, zitgedrag en schermtijd
Voldoende bewegen is meer dan sporten
Beweging, zitgedrag en schermtijd
Voldoende bewegen is meer dan sporten
Beweging, zitgedrag en schermtijd
Voldoende bewegen is meer dan sporten

Voldoende bewegen is meer dan sporten

Actief leven

Niet alleen sportbeoefening zorgt ervoor dat je kind voldoende beweegt, maar ook actief zijn in het dagelijkse leven en actief spelen kunnen bijdragen tot het aanbevolen uur beweging per dag. Plezier maken en een variatie aan bewegingsactiviteiten die je kind graag doet staan centraal.

Denk bij een ‘actief leven’ aan dagelijks fietsen naar school of stevig doorwandelen, aan deelnemen aan georganiseerde activiteiten waar beweging centraal staat, maar ook aan touwtje springen, recreatief zwemmen of voetballen met vrienden (hoeft niet in de sportclub te zijn) of spelen op de speelplaats en speelterrein in de buurt, …  

Beweegnormen van kinderen en jongeren

Om gezond op te groeien is, naast gezonde voeding, voldoende lichaamsbeweging een belangrijke pijler. Lichaamsbeweging is dan ook de basis van de actieve voedingsdriehoek.

  • Voor peuters en kleuters (1,5 tot 6 jaar) geldt het ruimere alternatief van 3 uur per dag (ook licht intensief bewegen).
  • Kinderen van 6 tot 18 jaar zouden minstens een uur per dag moeten bewegen voor een optimale gezondheid. Dat hoeft niet 1 uur aan een stuk te zijn, maar kan ook in stukjes van minstens 10 minuten opgebouwd worden.

De lichaamsbeweging is best matig intensief tot intensief (=ademhaling en hartslag gaan dan sneller dan normaal, men begint ook te zweten bij intensief bewegen) en op alle dagen van de week.

Bekijk de richtlijnen:

Bewegen versus zitten

Kinderen moeten om gezond op te groeien niet alleen voldoende bewegen. Net als vele volwassenen zijn er ook kinderen die veel te veel en te lang stilzitten. Dit is wat men ‘sedentair gedrag' noemt, en is een eigen, specifiek gedrag dat invloed heeft op de gezonde leefstijl van kinderen. Vaak gaat langdurig stilzitten samen met ‘schermtijd’ (tv kijken, computer, gamen, gsm- en smartphone-gebruik, …).

info_weight: 
1