Beweging, zitgedrag en schermtijd
Kamp, sport of jeugdbeweging
Beweging, zitgedrag en schermtijd
Kamp, sport of jeugdbeweging

Kamp, sport of jeugdbeweging

Interesse

Wil je kind sporten maar weet hij/zij niet direct welke sport te kiezen? Laat je kind dan proeven van verschillende sporten. In de meeste clubs kan je 1 of meerdere proeflessen volgen vooraleer je je moet inschrijven. Denk daarbij niet te stereotiep, vb. voetbal voor je zoon, ballet voor je dochter.     

                                      

  • Er is een waaier aan sporten die het ontdekken waard zijn. 
  • Ook een (Omni-)sportclub of -kamp is de ideale gelegenheid om kennis te maken met nieuwe sporten en uit te zoeken wat je kind graag doet. Voor jonge kinderen is de keuze voor Omnisport sowieso aan te raden omdat ze hier hun motorische vaardigheden verder ontwikkelen. 

Lang niet alle kinderen hebben zin om te gaan sporten in een club. Geen paniek, er zijn voldoende actieve en plezierige dingen om te doen.

Wil je kind een meer gevarieerd aanbod aan bewegingsactiviteiten, dan biedt het aanbod vanuit de school of de gemeente misschien een oplossing. 

Misschien is de jeugdbeweging meer iets voor je kind? Ook daar staan meestal actie en beweging centraal. Maar in tegenstelling tot vele sportclubs ligt de nadruk op plezier en een goede teamgeest, en niet op competitie en prestatie. Ook de meeste jeugdbewegingen staan ervoor open dat je kind een aantal bijeenkomsten komt proberen.

                       

Heeft je kind meer zin in een combinatie van allerlei activiteiten? Surf dan eens naar www.grabbelpas.be. Met een pasje dat je kan kopen bij één van de deelnemende jeugddiensten krijg je toegang tot een gevarieerd menu: een unieke combinatie van sport, spel, creativiteit, knutselen, uitstappen, film, theater, circus, ...

Temperament en mogelijkheden

Bij de keuze van een sport of activiteit, hou je rekening met het karakter van je kind. Een verlegen kind hoeft niet perse te kiezen voor een sport in z'n eentje, zoals zwemmen. Een sport in teamverband kan hem/haar juist helpen om zijn/haar sociale vaardigheden te ontplooien, om beter met andere kinderen te kunnen omgaan. Zelfs in sportclubs voor individuele sporten leert het kind of de jongere nieuwe vrienden kennen dankzij groepsopdrachten (bv. samen op zwemstage gaan, samen delen in winst en verlies, …).

Ook de lichamelijke vaardigheden en de aanleg van je kind spelen een rol bij het maken van keuzes. Een kind dat niet sportief aangelegd is, krijg je moeilijk 2 keer per week naar de sportclub.

Probeer na te gaan of je kind eerder voor het spel (recreatief) of voor wedstrijden (competitief) wil sporten. Kinderen die eerder enkel willen sporten uit plezier, om samen te zijn met vrienden of die minder actief of talentvol zijn, geven bijvoorbeeld meestal de voorkeur aan recreatief sporten.

Leeftijd

  • Peuters: er zijn heel wat initiatieven om, meestal samen met de ouders, te sporten. Denk aan bewegingsscholen, watergewenning, fietslesjes.
  • Vanaf 4 jaar is georganiseerde sport zonder mama of papa mogelijk. Heel wat clubs hebben een aanbod voor de allerkleinsten dat rekening houdt met hun beperkte mogelijkheden tot samenspel en aandachtspanne.
  • Tot een jaar of 6 blijft algemene ontwikkeling belangrijk en kies je beter niet echt voor één sport. Kies liever voor omnisport of bewegingsscholen die verschillende vormen van spel en sport aanbieden.
  • Vanaf 6 jaar hebben de meeste jeugdbewegingen een aanbod.
  • Vanaf 8 jaar zijn sporten met hun eigen specifieke techniek en competitie mogelijk.

Een beknopt overzicht van wat je kind allemaal aankan gezien zijn leeftijd.

(Bijna) overgewicht

Voor kinderen met (beginnend) overgewicht let je best op met belastende sporten of activiteiten. Fietsen of zwemmen zijn zeker aan te raden activiteiten. De gewrichten worden minder belemmerd. Hierdoor is de kans om plezier te beleven aan de activiteit groter. Je goed in je vel voelen is immers naast voldoende lichaamsbeweging en gezonde voeding, een basisvoorwaarde voor een gezonde levenswijze.

Heb je twijfels over het gewicht van je kinderen? Doe ze niet tegen wil en dank intensief sporten of zet ze niet zomaar op dieet. Vraag eerst advies aan je arts of een diëtiste

Heb je bedenkingen? Te duur? Te ver? Te vaak? Te gevaarlijk?

Als ouder kan je je kinderen helpen om zoveel mogelijk te bewegen. Maar als je kind wat moet doen waar hij/zij zelf geen zin in heeft, zal het gauw afhaken. Kinderen kiezen uiteindelijk best zelf wat ze willen doen. Vaak volgen ze daarin ook vriendjes en vriendinnetjes.

Als ouder mag je wel grenzen aangeven.

  • De kostprijs, de afstand en de tijd spelen daarbij een rol. Het is niet altijd haalbaar na school nog de tijd te vinden voor al die buitenschoolse activiteiten. Bovendien kan al dat inschrijvingsgeld best wel wat kosten. Een oplossing kan je eventueel vinden binnen de school of buitenschoolse kinderopvang. Daar worden ook vaak bewegingsactiviteiten georganiseerd.
     
  • Heel wat activiteiten worden ook voor een deel terugbetaald door je mutualiteit of kan je fiscaal inbrengen.
     
  • De risico’s verbonden aan sommige sporten, schrikken je misschien af. Je bent misschien bang dat je zoon van dat paard gaat vallen of is dat artistieke turnen wel goed voor dochterlief haar rug? Ook hier kan je als ouder grenzen stellen, maar informeer je eerst of je ongerustheden wel gegrond zijn. Sommige sporten lijken gevaarlijker dan ze in werkelijkheid zijn. Vele sportclubs werken bovendien met bekwame lesgevers. Informeer ernaar bij de sportclubs of bij mensen die de sport beoefenen.
Sport categorieën: 
info_weight: 
0