Beweging, zitgedrag en schermtijd
Het actieve voorbeeld
Beweging, zitgedrag en schermtijd
Het actieve voorbeeld
Beweging, zitgedrag en schermtijd
Het actieve voorbeeld
Beweging, zitgedrag en schermtijd
Het actieve voorbeeld

Het actieve voorbeeld

Het goede voorbeeld geven en zelf voldoende actief zijn, betekent misschien dat je ook aan je eigen leefstijl wat moet veranderen.

Beweging

  • Op www.10000stappen.be lees je waarom voldoende bewegen voor jou belangrijk is, wat je hiervoor kan doen (zonder dat je noodgedwongen moet gaan sporten) en je vindt er een handig online stappendagboek. Je ontdekt misschien zelfs acties in je buurt om samen met anderen je leefstijl te veranderen. Doet jouw gemeente niet mee met de acties van 10.000 stappen? Dan is het toch de moeite om bijvoorbeeld via de gemeentewebsite te checken wat je in je buurt kan doen van beweging. Je kan ook zelf eens een tijdje een stappenteller dragen en je stappen dagelijks registreren.
     
  • “Je wilt meer bewegen en gezonder leven, maar je weet niet hoe? Een Bewegen op Verwijzing-coach stimuleert mensen om meer te bewegen – met een beweegplan en consultaties.”
     
  • De website van de Christelijke Mutualiteit helpt je op weg om bewegingsactiviteiten te leren kennen en te kiezen welke het best bij je passen. Je leest er ook tips hoe je dat bewegen kan volhouden.
     
  • Kilootje minder, een initiatief van de Christelijke Mutualiteit, wil ouders helpen om gezonder te leven. Want gezond eten en voldoende bewegen is belangrijk. Niet alleen voor jezelf, maar voor je hele gezin.

Lang stilzitten

Volgende tips kunnen je helpen om lange zitperiodes te onderbreken. Je kan er zelf vast nog meer bedenken.

  • Zet een klein glas water op je bureau in plaats van een volledige fles. Om bij te vullen moet je rechtstaan en even naar de keuken of 'watertap' lopen.
     
  • Werk je soms thuis, overweeg de aankoop van een kleine, hoge tafel zodat je deels staand kan werken. Of misschien heb je wel een verhoogd keukenblok dat je af en toe kan inruilen voor je vaste werkplek. Zorg voor een tafelhoogte waarbij je onderarmen (hoek +-90°) kunnen steunen op het tafelblad, en waarbij je nek en schouders ontspannen blijven. Idealiter wissel je zittend en staand werken met elkaar af.
     
  • Vermijd om bij thuiskomst van het werk meteen de computer weer op te zetten. Doe eerst iets actiefs. 
     
  • Sta rechtop of wandel rond wanneer je moet telefoneren, thuis en op het werk.
     
  • Parkeer de wagen een blok verder.
     
  • Wachten op de bus of trein? Blijf even rechtstaan of wandel rond. 
     
  • Ga je je kinderen afhalen bij vrienden of dergelijke, stap uit en ga aanbellen in plaats van een sms te sturen dat je er bent. 
     
  • Gebruik de reclamepauze op tv om een glas water te halen, je pyjama aan te trekken, ...
     
  • Leg de afstandsbediening op de kast en sta recht wanneer je de tv op een andere zender wil. 
     
  • Vermijd een tv op de slaapkamer. Je zal ook beter slapen.
     
  • Vermijd multi-screenen: televisie, computer en smartphone tegelijkertijd gebruiken.
     
  • ...

 

Sport categorieën: 
info_weight: 
3