Beweging, zitgedrag en schermtijd
Het actieve voorbeeld
Beweging, zitgedrag en schermtijd
Het actieve voorbeeld
Beweging, zitgedrag en schermtijd
Het actieve voorbeeld
Beweging, zitgedrag en schermtijd
Het actieve voorbeeld

Het actieve voorbeeld

Beweging

Als ouder ben jij een belangrijk voorbeeld voor je kind. Doe je zelf aan sport, ga je regelmatig met de fiets of te voet naar het werk, ben je een bezige bij in de tuin, … Dan krijgen kinderen deze goede gewoonte mee van thuis, en zullen ze doorgaans meer actief zijn.

Tips hoe je in je dagelijkse leven meer kan bewegen. 

Lang stilzitten

Het omgekeerde is ook waar. Lang stilzitten heeft een negatieve invloed op onze gezondheid. Om je kind het goede voorbeeld te tonen, is het goed om te kijken hoe vaak en wanneer jij zelf zit tijdens je dag. 

Volgende tips kunnen je alvast helpen om lange zitperiodes te onderbreken.

Jong en oud

Wanneer kinderen wat ouder worden, moet je voorbeeldrol deels plaats inruilen voor hun vrienden, die steeds belangrijker worden. Je kind wordt kritischer ten opzichte van zijn ouders en zal vragen stellen bij alles wat je zegt en doet. Vertel waarom je dagelijks beweegt en langdurig zitten beperkt. Een duidelijke mening van ouders kan kinderen en jongeren helpen om niet zomaar gedrag van vrienden te kopiëren. Probeer ook je tieners te tonen wat je van hen verwacht. Door het gezonde voorbeeld te geven kan je ook bijdragen aan de mentale gezondheid van je kind.

Sport categorieën: 
info_weight: 
1