Beweging, zitgedrag en schermtijd
Belonen en straffen
Beweging, zitgedrag en schermtijd
Belonen en straffen

Belonen en straffen

Positieve ondersteuning

Jonge kinderen (tot 6 jaar) zijn van nature graag actief en bewegen veel en graag. Ondanks de verleiding van tv, games en computer blijven ook heel wat oudere kinderen dagelijks op een actieve manier bezig. Misschien gaat jouw kind wel met de fiets naar school, spelen ze graag met de vrienden buiten, gaan ze skaten op een pleintje, of trekken ze wekelijks naar de sportclub?

Wanneer kinderen voelen dat je hen positief steunt bij deze bezigheden beleven ze er extra plezier aan en is de kans groter dat ze gemotiveerd blijven.

                                         

Heb vooral aandacht voor het plezier en de inzet van je kind en niet het resultaat.

Het maakt ook niet uit op welke manier ze actief zijn. Een kind dat een hele middag fijn buiten gespeeld heeft, geniet net zo veel van een compliment hierover dan zijn/haar broer voor wie jullie elke zondag supporteren tijdens zijn tenniswedstrijd.

Schermtijd

Geef je kind dat zich aan de afspraken over schermtijd houdt geregeld een complimentje hierover.

Belonen?

Plezier in bewegen beloont zichzelf

Kinderen die plezier beleven aan spel en sport en daarvoor door hun ouders aangemoedigd worden, hebben geen extra stimulans nodig in de vorm van materiële beloningen.

Met een beloning voorop te stellen, probeer je ze eigenlijk te overtuigen tot iets waar ze minder zin in hebben.

Daarom is het zo belangrijk om de juiste activiteit met zorg samen uit te kiezen. Dan komt het plezier vanzelf.

Heb je het gevoel dat er meer nodig is om je kind te motiveren om te bewegen, dan is het vooral belangrijk dat je het goede voorbeeld geeft en dat jullie samen gaan spelen en bewegen. Ook goede regels en afspraken over onder andere het gebruik van tv en pc helpen om kinderen uit de zetel te krijgen en in beweging te brengen.

Wil je toch eens iets extra’s doen, beloon dan liever plezier, inzet en sportief gedrag en investeer in nieuw spelmateriaal, een nieuwe sportuitrusting of sponsor een sportkamp. Geef ze liever iets vaker en onverwacht dan eenmalig en groots.

Minder schermtijd verdient een leuk alternatief

Een kind dat zich aan de afgesproken schermtijd houdt, hoeft niet direct een materiële beloning te krijgen. Jonge kinderen genieten er minstens even veel van om iets leuks samen met hun ouders te doen: een spelletje, even gaan fietsen of samen koken, …

Een tiener zal er meer aan hebben als hij/zij de vrijheid en het vertrouwen krijgt om bijvoorbeeld alleen naar vrienden te fietsen en samen met hen extra tijd door te brengen.

En straffen?

Wil je dat je kind afspraken naleeft, dan zal een positieve aanpak (zie hierboven) doorgaans het meeste succes hebben. Sommige kinderen blijven hardnekkig regels overtreden. Je kan op verschillende manieren reageren op ongewenst gedrag.

  • Herhaal duidelijk en kordaat wat je verwacht. Bijvoorbeeld: Als je met vrienden gaat fietsen, dan wil ik dat je op het afgesproken uur ook weer thuis bent.
     
  • Benoem het precieze gedrag waarmee je niet akkoord bent, maar respecteer wel de gevoelens die samenhangen met dat gedrag. Door dit via een ‘ik-boodschap’ te doen, kom je minder beschuldigend over en lok je minder discussie uit. Bijvoorbeeld: ”wat ben jij vervelend’’ verwoord je beter als “ik vind het niet leuk dat je wild aan het rondrennen bent in huis’’.
     
  • Negeer storend en vervelend gedrag. Blijft je kind zeuren voor nog een spelletje op de iPad? Ga hier dan zo weinig mogelijk op in en zorg voor afleiding door hem een alternatieve activiteit aan te bieden, bv. meehelpen in de keuken.
     
  • Laat je kind de negatieve gevolgen zelf dragen. Bijvoorbeeld: Excuses aanbieden voor onsportief gedrag. Of schoenen poetsen wanneer hij/zij met nette schoenen in de modder ging spelen.
     
  • Zet je kind even apart. Bijvoorbeeld: Een woedebui omdat je kind de tv moet uitzetten kan je stoppen door je kind even in een afzonderlijke ruimte zetten om tot rust te komen. Om meer te weten over een time-out: bekijk het filmpje.
     
  • Je kan je kind ook iets laten doen wat hij/zij niet zo leuk vind (bijvoorbeeld een klusje) of iets ontnemen wat hij juist wel leuk vindt.
     

Hou rekening met de leeftijd van je kind. Een driftige kleuter straf je eerder even apart te zetten. Een tiener spreek je eerder aan op het nakomen van afspraken om vertrouwen en dus meer verantwoordelijkheid en vrijheid te krijgen. 

Beweging en schermtijd als straf of beloning?

  • Je zoon heeft slechte punten op school, en je wil hem duidelijk maken dat je hier niet blij mee bent. Hij moet het maar eens voelen en zal zijn favoriete voetbaltraining voor een tijdje moeten missen.
     
  • Je kinderen maken erg veel ruzie de laatste tijd. Je maakt afspraken met hen en wie zich hieraan houdt, verdient een extra kwartiertje tv kijken.
     
  • Je tienerdochter is voor de zoveelste keer te laat thuis. Als straf mag ze een week niet online.
     
  • Je kind loopt druk door de woonkamer en gooit zo een plant om. Je stuurt het naar z’n kamer: ‘dat ie daar maar wat gaat afkoelen’. 
     

Al deze reacties zijn te begrijpen. Toch is het niet slecht om tijdig stil te staan bij de beloningen en straffen die we als ouder soms kiezen.

Als je van tv kijken, gamen of computeren voortdurend een beloning maakt, dan maak je deze activiteiten nog aantrekkelijker dan ze al zijn. Zet ze niet altijd in als beloning wanneer je afspraken maakt met je kinderen. Wees af en toe wat creatief. Samen een spel spelen, helpen in de keuken, met vrienden op stap mogen, … zijn leuke aanmoedigingen wanneer je kind ergens zijn best voor deed.

Wordt niet gaan sporten een straf, dan krijgt bewegen en sport misschien een negatieve bijklank. 

Stuur een kind dat druk en misschien vervelend is, niet naar de kamer of voor de tv, maar naar buiten. Zorg voor een coole tuin waar je kind graag gaat spelen of trek regelmatig wat tijd uit om naar een nabijgelegen pleintje te gaan. Maak tijd voor wat quality time om samen bijvoorbeeld een balletje te trappen.

Als je kind slecht presteert op school, kan dat verschillende redenen hebben. Als alle vrije tijd naar huiswerk moet gaan, dan is het niveau misschien te hoog gegrepen of schort er wat aan de planning. Met een goede planning moet er tijd blijven voor sport en spel. Een gezonde portie activiteit na de schooldag, bij voorkeur in de buitenlucht, maakt het nadien makkelijker om zich beter te concentreren. Wist je dat kinderen die dagelijks meer bewegen ook beter presteren op school? Lukt het ook met een planning niet, bekijk dan eens of je kind niet te veel huiswerk krijgt en bekijk dit met de school.

Sport categorieën: 
info_weight: 
0