Alcohol
Je eigen glaasje?
Alcohol
Je eigen glaasje?
Alcohol
Je eigen glaasje?
Alcohol
Je eigen glaasje?
Alcohol
Je eigen glaasje?

Je eigen glaasje?

Tips

Sta eens bewust stil bij je eigen drankgebruik of dat van je partner:

  • Drink je enkel alcohol bij speciale gelegenheden?
  • Of drink je dagelijks na het werk een aperitief en wijn bij eten?
  • Rijd je onder invloed?
  • Hoeveel alcohol schenk je op feesten en verjaardagen?
  • Hoeveel alcohol is er doorgaans in huis?
  • Hoe ga je om met het alcoholgebruik van anderen?
  • Drink je als ontspanning bij stress?
  • Laat je iemand die te veel gedronken heeft nog vertrekken met de auto?

Dit zijn de richtlijnen voor alcoholgebruik

  • Drink gemiddeld niet meer dan 10  standaardglazen alcohol per week.
  • Wil je geen risico lopen, dan drink je beter geen alcohol.
  • Als je wel alcohol drinkt, spreid je dit gebruik best over meerdere dagen in de week en drink je een aantal dagen niet.

Ontdek hoeveel alcohol schadelijk voor je is of test je eigen alcoholgebruik.

Je kinderen nemen vaak je manier van omgaan met alcohol over. Wees je daarvan bewust zodat je op een verantwoordelijke wijze het goede voorbeeld kan geven. Als jij of je partner teveel alcohol drinken, heeft dat altijd effect op je kinderen. 

Kinderen die goed in hun vel zitten, hebben meer kans om gezonde keuzes te maken, ook over alcohol. Lees hier hoe jij  kan bijdragen aan het mentaal welbevinden van je kinderen door zelf het goede voorbeeld te geven. 

Spreek ook over je eigen drinkgedrag. Licht bijvoorbeeld toe wanneer je drinkt en waarom je dat doet. Als je open en eerlijk bent over je eigen (redenen voor) gebruik, zijn kinderen eerder geneigd om je advies aan te nemen én om zelf eerlijk te zijn tegen jou.

 

 

Hoofd categorie: 
Alcohol categorieën: 
info_weight: 
3